Home

dinsdag 7 januari 2014

Een goed begin van het nieuwe jaar

Allereerst wil ik iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen. Dat 2014 een jaar mag gaan worden vol liefde en geluk, een jaar waarin dromen worden verwezelijkt, angsten worden overwonnen en nieuwe hoofdstukken begonnen worden.

De laatste dagen van het oude jaar hebben we lekker ontspannen en relaxt doorgebracht. Eerst zijn we naar Chiang Khan, een mooi authentiek plaatsje, gegaan zo'n 250 kilometer hier vandaan. Ik kan zo genieten van onze roadtrips. Urenlang gezellig kletsen terwijl een prachtig landschap met bergen en een kronkelende Mekong rivier aan ons voorbij trekt. Onderweg zijn we nog gestopt om naar een tempel bovenop een berg te gaan. Vier jaar terug waren wij daar ook met een prachtig uitzicht, maar dit belemmerde de dikke mist het uitzicht.

Luna en ik in de dierentuin ;)

Bovenop de berg, zonder uitzicht...

We hadden geluk want die dag was er een hele belangrijke monnik aanwezig in die tempel. Luna wordt hier gezegend door hem d.m.v. een bandje om haar pols

Trotse papa :D

Voor de tempel ingang (dit is trouwens niet de forest tempel waar wij later naar toe zijn gegaan)


Na een nachtje in Chiang Khan zijn we de volgende dag om 6 uur vertrokken richting de forest tempel. In deze tempel is Jack 3 jaar geleden monnik geweest. De reis duurde wel dubbel zo lang want de mist was zo dik dat we niet harder dan 50km/u konden rijden.
 Voordat Luna er was gingen wij hier regelmatig heen, maar de laatste paar maanden is het daar niet meer van gekomen. In de tempel komen we altijd helemaal tot rust. De omgeving is prachtig en de mensen die daar verblijven zijn erg vriendelijk. De master monnik heeft een bijzondere rustige energie om zich heen. Ik versta hooguit wat woorden van zijn teaching, maar het voelt gewoon bijzonder om in zijn aanwezigheid te zijn. Het is als een oplaadpunt voor ons.
Een groot deel van de mensen die in de tempel waren kennen mij en het was dus een hele happening nu Luna erbij was. Binnen enkele minuten had ze alle aandacht op zich weten te richten. Een van de nonnen die daar woont om voor de monnik te zorgen, was helemaal weg van haar. Haar blanke huid, lichte haartjes en haar grote blauwe ogen waren een ware bezienswaardigheid.
We waren eigenlijk van plan om die dag, 30 december, weer terug naar huis te gaan maar Jack wilde heel graag blijven. Ik maakte me een beetje zorgen om Luna en de slaapomstandigheden. In ons huis was het binnen al 13 graden, hoe zal dat in de bergen zijn? Het huisje waar Anuradha (de vrijwilligster), Luna en ik zouden slapen zag er best goed uit en er waren veel dekens dus we zouden de nacht wel overleven. Jack sliep in een ander huis want mannen en vrouwen mogen niet bij elkaar slapen in de tempel. 
De nacht zijn we prima doorgekomen, Luna is wel wat vaker wakker geworden maar het was fijn om haar zo dicht tegen me aan te hebben en zachtjes weer in slaap te sussen. 
Het ochtendritueel in de tempel vloog dit keer voorbij nu ik een kleintje bij me had. Normaal hielp ik met het eten klaarmaken maar nu hebben we wat rondgelopen en de stilte en rust in ons opgenomen. Het was alsof ik mijn innerlijke batterij met iedere inademing weer deed opladen. Rust, kalmte en stilte, ik neem ze allemaal mee voor een frisse start van het nieuwe jaar.
Na het ontbijt zijn we aan de 6 uur durende terugreis begonnen, maar deze vloog voorbij.

Na de lange reis kwamen we om 6 uur 's avonds aan. Helemaal op en dat op oudejaarsavond. Ons nieuwjaar is daarom dus ook extreem rustig begonnen, wij zijn slapend het nieuwjaar in gegaan. Om 9 uur lagen we op bed, bekaf. Om 12 uur werden we wakker van het vuurwerk en we wensten elkaar een gelukkig nieuwjaar om daarna weer als een blok in slaap te vallen tot 7 uur 's ochtends. 

Normaal gesproken zou ik dit heel vervelend hebben gevonden, oud en nieuw missen, maar ik had er helemaal geen probleem mee. Het is maar een moment opname, de dagen ervoor heb ik met lieve mensen doorgebracht, vele happy new years uitgewisseld en gaven mij een warm gevoel.

Hier in Thailand vieren ze de jaarwisseling een week lang. Je ziet kerst en nieuwjaarsfeesten overal. Dat heeft me wel even aan het denken gezet. Het gaat er immers niet om op welke dag precies je iets viert. Het gaat erom met wie je het viert. De jaarwisseling zelf was rustig, maar met alle fijne dagen daaromheen maakt het toch een goede start van 2014! 
(Behalve dan de voedselvergiftiging op 2 januari, maar daarover later meer)

Nog een verlate foto van ons kerstdinner;
 

Geen opmerkingen: