Home

donderdag 7 november 2013

Mama zegt....

Tijdens de zwangerschap maar ook daarvoor bedacht ik me wat ik voor een moeder zou zijn. Dingen die je zeker wel doet en dingen die je absoluut niet wilt doen.
Uiteindelijk gaan dingen toch anders doen. Ik had nooit gedacht dat ik mezelf zo vaak mama zou noemen. "Mama gaat jouw eten klaarmaken, mama gaat de was doen, mama gaat jou in badje doen, mama gaat....." 
Vorig jaar tijdens mijn zwangerschap riep ik nog dat ik niet de hele tijd meh (Thais voor moeder) genoemd wilde worden. Ik ben niet alleen moeder, ik ben Patricia. Een jaar later noem ik mezelf in vele zinnen moeder. En weet je wat? Ik ben er trots op! Ik ben trots dat ik de moeder van zo'n prachtige meid ben en noem mezelf dus met trots moeder. 
Mijn eigen ouders noem ik nauwelijks pap of mam meer, opa dit, oma dat. Het is mooi om te zien dat mijn ouders helemaal glunderen als ze opa en oma genoemd worden.

Hapje van Oma

Hapje van Opa
Luna is nu ruim 7 maanden en in die maanden heb ik haar altijd dichtbij me gehad en dat vond ik heerlijk. Nu is het moment pas aangebroken dat ik haar eventjes bij iemand achter durf/kan laten. We gingen 's avonds wel eens eten met de vrijwilligers in het andere huis en dan paste schoonmoeders op maar dan lag Luna te slapen en waren wij om de hoek. Nu met mijn ouders er zijn vind ik het geen probleem om Luna met hen mee te geven om even te gaan wandelen. Dan kan ik even snel wat emails wegwerken van de organisatie. Het heeft misschien ook wel een beetje te maken met vertrouwen. Ik vertrouw mijn ouders meer dan mijn schoonouders. 
Sommige mensen zullen het wellicht een beetje benauwend vinden om zo lang alleen met je kindje bezig te zijn geweest maar ik vind het heerlijk. Hier heb ik echt de tijd om fulltime moeder te zijn. Als ik in Nederland zou wonen zou dit niet mogelijk zijn. Ik heb een diep respect voor vrouwen die weer aan het werk moeten na 3 maanden. Een baby verandert zo snel. Van een hulpeloos klein wezentje is ze in 7 maanden tijd al een eigewijze dame geworden. Lachen doet ze de hele dag door, kletst hele verhalen tegen haar knuffels of zelfs het plafond en begint duidelijk kruipbewegingen te maken. Eten gaat inmiddels ook goed (we hadden wat opstartproblemen) en als je simpel dingen tegen haar zegt begrijpt ze waar je het over hebt. 
Van al deze grote, maar vooral ook de kleine ontwikkelingen had ik geen minuut willen missen en wil ik geen minuut van gaan missen. Dat betekent wel dat ik de komende maanden, misschien wel jaren, alleen moeder ben en daar ben ik trots op. Moeder zijn is ook een fulltime baan en de mooiste baan die ik me kan wensen! Het geeft zo veel voldoening om 's ochtends naast ons lachebekkie wakker te worden en in slaap te vallen naast een uitgetelde meid. 

Dikke pret!

En jouw carriere dan? Wat doe je dan voor werk? Moeder zijn! Jaren geleden keek niemand raar op als je huisvrouw was, nu moet je als vrouw haast wel werken. Natuurlijk zal ik uiteindelijk echt wel weer wat gaan doen. Voor nu, ik houd me lekker bezig met de organisatie, het beantwoorden van mail en wat administratieve dingen en natuurlijk de vrijwilligers zelf. Ideaal dat ik dat vanuit huis kan doen. Het kriebelt echt wel af en toe om weer iets te doen, maar dat wil ik dan wel vanuit huis doen.

Voor nu ben ik moeder, huisvrouw, echtgenote en trots!

2 opmerkingen:

gerrie zei

Hallo Patricia, tjonge jonge wat is Luna een vrolijke tante zeg. Ze groeit hard en kijkt erg wijs uit haar oogjes. Wat heerlijk dat je ouders nu bij je zijn. Dat is genieten natuurlijk, zowel voor jou als voor hen. Wat zullen ze blij en trots zijn dat ze Opa en Oma van zo'n mooie en vrolijke kleindochter. Ik kan me helemaal verplaatsen in je gevoelens om fulltime moeder te zijn. Ik ben heel blij dat ik de eerste 12 jaar van onze twee kinderen volledig heb mee gemaakt. Dat had ik ook voor geen goud willen missen. Geniet dus maar lekker. Onze kleindochter Julia is nu bijna 10 mnd, een heel stuk kleiner als Luna, maar is ook zo'n vrolijke tante. Daar genieten wij ook volop van. Heerlijk om Opa en Oma te mogen zijn. Ik wens je ouders een mooie en onvergetelijke tijd bij jullie. En jij natuurlijk een hele fijne en waardevolle tijd met je ouders.

Groetjes
Gerrie

Unknown zei

En zo is het maar net!
wat geweldig van je, dat je, je daaraan over kunt geven, dat noemen ze Vrijheid!
heel veel liefs en dikke knuffels van Mariƫl