Home

dinsdag 24 december 2013

Kerstavond maar dan anders

De gezelligste tijd van het jaar, familie en vrienden bij elkaar. Het is koud buiten en binnen zitten ze dichtbij elkaar onder de kerstboom. Pakjes worden uitgepakt, warme chocolademelk wordt gedronken en op de achtergrond staat de kerstmuziek aan.

Ik hoef jullie natuurlijk niet uit te leggen dat het er hier iets anders aan toe gaat. Kerstmis, een feest dat is over komen waaien vanuit het westen. Kerstmis heeft niet echt een betekenis voor de mensen hier. Logisch want wij zouden ook niet zomaar een boeddhistische feestdag kunnen overnemen. Toch vindt je hier veel kerstbomen, kerstmannen, pakjes en lichtjes. Het is in om aan kerstmis te doen, het is iets hips. Ik ben stiekem wel blij met deze trend want zo heb ik wel een mooie kerstboom en kerstversiering kunnen kopen!

Kerstavond gaat stilletjes aan ons voorbij. Ik zit achter mijn laptop nog wat mails voor de organisatie weg te werken en Jack zit lekker voor de TV. Vandaag geen gestress om kerstboodschappen of de laatste dingetjes regelen. Morgen zal er voor ons niet heel anders uitzien dan vandaag.Ik was gisteren begonnen met het schuren van al onze deuren en kozijnen (leuk, paneeldeuren..) en daar zal ik morgenochtend waarschijnlijk nog wel even mee verder gaan. 's Middags krijgt de dag wel een beetje een kersttintje want dan gaan we naar de high school. Ieder jaar bereiden de kinderen toneelstukjes en dansjes voor. Sommige stukjes hebben iets met kerst te maken maar andere ook weer helemaal niet. Zo was er 4 jaar geleden een balletachtig dansje op Celine Dion, My Heart Will Go On.... Het is wel leuk om te zien en de hele ruimte zal aangekleed zijn in kerstsfeer. Zo zal het toch een beetje als kerst aanvoelen.
Het leuke is dat ik een groot deel van de kinderen al ruim 4 jaar ken. Toen ik nog als vrijwilligster les gaf op de basisschool en het jaar daarna vrijwilligers assisteerde heb ik veel kinderen voorbij zien komen. Een groot deel van die kinderen zit nu op die high school. Sommige meiden wisten al wel dat ik zwanger was maar hebben Luna nog nooit gezien. Dat wordt dus leuk morgen, Luna zal geen aandacht te kort komen (als ze dat ooit al komt ;) )

's Avonds gaan we lekker koken samen met onze Nederlandse vrijwilligster Anuradha. We hebben het zo getroffen met haar. Ze was een week voor de bruiloft aangekomen en zal nog tot eind januari blijven. Het is fijn om kerstmis te vieren met een vrijwilligster waar wij zo'n goede band mee hebben.

Luna's eerste kerstmis en dan toch niet echt een kerst kerst, als je begrijpt wat ik bedoel. Jack kent geen kerstmis dus alle rituele en kleine dingetjes zal ik zelf moeten doen. Het voelt daarom ook niet alsof het morgen kerstmis is. Ik stond vandaag de deuren te schuren met kerstmuziek op de achtergrond en ik werd er een beetje treurig van. Luna's eerste kerstmis en dan meteen zonder haar Nederlandse familie. Het is moeilijk kerstmis uit te leggen zonder het te voelen. Wij groeien op met kerst en voor ons is kerst iets speciaals, het heeft haast iets magisch. Dat wil ik ook op Luna overbrengen, die magie die kerstmis heeft. Wij gaan de komende jaren onze eigen Nederlandse-Thaise kerst rituele maken, speciaal en alleen voor ons gezinnetje!

Aan het weer zal het dit jaar niet liggen want het is nog steeds koud, dus wij lopen in lange broeken en vesten rond. Zo voelt het toch een beetje als de koude dagen rond kerstmis.

Ik wil iedereen hele fijne kerstdagen wensen. Geniet van elkaar, het eten en de bijzondere sfeer!
Kerstmis is magisch!!


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een schattige foto! Wat een ondeugd al spelend met de kerst versiering. Wij denken ook aan jullie! Groeten Ma en Pa

Unknown zei

Lieve Patricia, Jake en Luna,
Wens jullie daar in het verre, hele mooie dagen en een hele mooie jaarwisseling!
Met heel veel liefs voor het nieuwe jaar, dat 2014 een geweldig jaar mag worden.
heel veel knuffels en liefs <3 van Mariƫl
PS wat een prachtige foto weer.... dankjewel!